paralotnisko.jpg

Statystyki

Wizyt dzisiaj: 35
Wizyt wczoraj: 40
Wszystkich: 270196
Wschód SłońcaSupremum SłońcaZachód Słońca
06:1312:3518:59
Czasy obliczone dla miejscowości Nowa Sarzyna (czas letni)

Live Tracking

 

Oto nasz raport z usprawnienia wydechu w napędzie Parapower


         Pisząc artykuł o wydechu Kajana, sami chcieliśmy przetestować to usprawnienie w praktyce. Wysłaliśmy więc do przeróbki 2 wydechy z napędów Parapower. Po kilku dniach przyszła upragniona przesyłka, a w niej przerobione wydechy. Przeróbka trwa około 2-3 dni i kosztuje 300 zł. Pierwsze wrażenie - rewelacja. Wydechy wyglądają bardzo efektownie. Podczas montażu zauważamy, że dziura umożliwiająca wkręcenie śruby została zaspawana. Po skontaktowaniu się z Kajanem już wiemy - tak ma być. Należy użyć innej śruby i montaż tłumika jest nieco utrudniony - ale udaje się to zrobić.

1.
wydech-kajan1.JPG
2.
wydech-kajan2.JPG
3.
wydech-kajan3.JPG
 


Pilot1:

- waga pilota: 86kg, - skrzydo: VOX27A (75/97kg)
- napęd: Parapower
- spalanie: 4,5-5l/godz. (przed przeróbką)
- masa startowa: 115kg

Pilot2:
- waga pilota: 110kg,
- skrzydo: VOX31 (110/135kg)
- napęd: Parapower
- spalanie: 5-5,5l/godz. (przed przeróbką)
- masa startowa: 145kg

      Spalanie spadło w obu przypadkach idealnie o 1 litr nawet przy wygłupach nad ziemią. Siła ciągu według naszego odczucia wzrosła zauważalnie, ale bez rewelacji. Latając nisko nad ziemią zawsze lepiej mieć zapas mocy, a taki margines daje właśnie wydech Kajana. Silnik pracuje równo w całym zakresie obrotów. Płynnie i szybko wkręca się na obroty. Jeśli chodzi o dźwięk silnika, to jest nieco metaliczny i trochę głośniejszy od oryginału. Niestety nie mogliśmy sprawdzić zbyt dobrze ciągu, gdyż nie mieliśmy odpowiedniej hamowni. Waga łazienkowa przystawiona do ściany wskazywała około 48 - 52kg.

Wady: nie do końca starannie wykonane spawy w obu przypadkach. Jak widać na załączonych zdjęciach, spawy wyglądają profesjonalnie i są gładkie, ale są nieszczelne. Powoduje to wyciekanie spalin na zewnątrz i tłumik jest troszkę umazany w mieszance. Po 3 lotach jednak nieszczelność sama się zasklepiła. Problem sam się rozwiazał, ale niesmak niedoróbki pozostał. Kajan chętnie chciał podjąć się poprawienia spawu w ramach gwarancji.

Uwaga! Zauważyliśmy, że po 3 lotach śruby mocujące tłumik z głowicą i półką mają tendencję do odkręcania się po kilku lotach. Należy więc zastosować podkładki sprężynujące bądź zablokować nakrętki przed odkręceniem i kontrolować ich dokręcenie przed każdym lotem.

Rozwiązanie ciągłego odkręcania się wspornika dolnego łączącego tłumik z głowicą jest proste. Autorem rozwiązania jest Paweł Kunysz. Należy zastąpić śrubę głowicy trzymającą uchwyt dorobioną szpilką wkręconą do cylindra na klej. Wspornik tłumika należy wtedy zaś dokręcić nakrętką samokontrującą. Wówczas problem odkręcania się wspornika zniknie.

Na koniec możemy niezdecydowanym napisać, że nasza opinia o przeróbce kajana jest pozytywna. Warto zainwestować w usprawnienie wydechu. Oprócz lepszej "kultury pracy" silnika, większej mocy pozwalającej na jej zapas, byliśmy mile zaskoczeni niższym spalaniem.

Polecamy

Leszek Klich i Tomek Moskal

 

Komentarze  

 
0 #1 maro 2010-07-29 17:57
stosujcie nakrętki(tylko) nieodkręcajace sie to są z zaprasowaną wkładką plstikową do kupienia w każdej kastoramie.podkladki sprężyste nie są pewne.
Cytować
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież

« poprzedni artykuł   następny artykuł »
 

Napęd PPG SOLO210
ImageKonstruktor opisywanego w tym artykule napędu od lat zajmuje się budowaniem napędów. Sam je projektuje, wykonuje, oblatuje i stale ulepsza. Z zawodu elektronik a po godzinach wielki entuzjasta latania.
Czytaj całość
 

Kask PPG ze słuchawkami i mikrofonem

ImageW niniejszym opracowaniu przedstawiamy opis wykonania kasku do łączności. Kask taki można wykorzystać wszędzie tam, gdzie panuje hałas silnika - paralotnie z napędem, motolotnie i inne. Opis powstał na podstawie naszych żmudnych doświadczeń oraz prób w powietrzu i na ziemi.

Czytaj całość
 

Opowiadania/Relacje

Przelot Turbia - Biłgoraj
Image17-06-2007 znowu zapowiadał się mało lotny weekend. Sobotnie cumulnimbusy nie nastrajały optymistycznie do chwilowego oderwania się od ziemi. Pomimo zebrania całego szpeju do Łążka Garncarskiego nie byłem pewien czy zlot organizowany przez chłopaków z Niska wypali.
Czytaj całość