Oto nasz raport z usprawnienia wydechu w napędzie Parapower
Pisząc
artykuł o wydechu Kajana, sami chcieliśmy przetestować to usprawnienie w
praktyce. Wysłaliśmy więc do przeróbki 2 wydechy z napędów Parapower. Po kilku
dniach przyszła upragniona przesyłka, a w niej przerobione wydechy. Przeróbka
trwa około 2-3 dni i kosztuje 300 zł. Pierwsze wrażenie - rewelacja. Wydechy
wyglądają bardzo efektownie. Podczas montażu zauważamy, że dziura umożliwiająca
wkręcenie śruby została zaspawana. Po skontaktowaniu się z Kajanem już wiemy -
tak ma być. Należy użyć innej śruby i montaż tłumika jest nieco utrudniony - ale
udaje się to zrobić.
Pilot1:
- waga pilota: 86kg,
- skrzydo:
VOX27A (75/97kg)
- napęd: Parapower
- spalanie: 4,5-5l/godz. (przed
przeróbką)
- masa startowa: 115kg
Pilot2:
- waga pilota:
110kg,
- skrzydo: VOX31 (110/135kg)
- napęd: Parapower
- spalanie:
5-5,5l/godz. (przed przeróbką)
- masa startowa: 145kg
Spalanie spadło
w obu przypadkach idealnie o 1 litr nawet przy wygłupach nad ziemią. Siła ciągu
według naszego odczucia wzrosła zauważalnie, ale bez rewelacji. Latając nisko
nad ziemią zawsze lepiej mieć zapas mocy, a taki margines daje właśnie wydech
Kajana. Silnik pracuje równo w całym zakresie obrotów. Płynnie i szybko wkręca
się na obroty. Jeśli chodzi o dźwięk silnika, to jest nieco metaliczny i trochę
głośniejszy od oryginału. Niestety nie mogliśmy sprawdzić zbyt dobrze ciągu,
gdyż nie mieliśmy odpowiedniej hamowni. Waga łazienkowa przystawiona do ściany
wskazywała około 48 - 52kg.
Wady: nie do końca starannie wykonane spawy w
obu przypadkach. Jak widać na załączonych zdjęciach, spawy wyglądają
profesjonalnie i są gładkie, ale są nieszczelne. Powoduje to wyciekanie spalin
na zewnątrz i tłumik jest troszkę umazany w mieszance. Po 3 lotach jednak
nieszczelność sama się zasklepiła. Problem sam się rozwiazał, ale niesmak
niedoróbki pozostał. Kajan chętnie chciał podjąć się poprawienia spawu w ramach
gwarancji.
Uwaga! Zauważyliśmy, że po 3 lotach śruby mocujące tłumik z
głowicą i półką mają tendencję do odkręcania się po kilku lotach. Należy więc
zastosować podkładki sprężynujące bądź zablokować nakrętki przed odkręceniem i
kontrolować ich dokręcenie przed każdym lotem.
Rozwiązanie ciągłego odkręcania się wspornika dolnego łączącego tłumik z głowicą jest proste. Autorem rozwiązania jest Paweł Kunysz. Należy zastąpić śrubę głowicy trzymającą uchwyt dorobioną szpilką wkręconą do cylindra na klej. Wspornik tłumika należy wtedy zaś dokręcić nakrętką samokontrującą. Wówczas problem odkręcania się wspornika zniknie.
Na koniec możemy
niezdecydowanym napisać, że nasza opinia o przeróbce kajana jest pozytywna.
Warto zainwestować w usprawnienie wydechu. Oprócz lepszej "kultury pracy"
silnika, większej mocy pozwalającej na jej zapas, byliśmy mile zaskoczeni
niższym spalaniem.
Polecamy
Leszek Klich i Tomek Moskal
|
Komentarze
Kanał RSS z komentarzami do tego postu.