Wizyt dzisiaj: | 12 |
Wizyt wczoraj: | 39 |
Wszystkich: | 287733 |
![]() | ![]() | ![]() |
06:18 | 12:36 | 18:55 |
Czasy obliczone dla miejscowości Nowa Sarzyna (czas letni) |
Regulacja gaźnika membranowego |
Redaktor: Administrator | |
17.01.2009. | |
Tuning (regulacja) gaźnika membranowego Tekst oryginalny: Alex Varv, tłumaczenie i modyfikacje: Leszek Klich Wyróżniamy dwa główne typy gaźników:
Regulacja gaźnika polega na wyregulowaniu optymalnej dawki mieszanki paliwa i powietrza. Jeżeli zamierzasz latać na wysokościach powyżej 3000m mieszanka musi być uboższa. Większość napędów wyposażonych jest w gaźniki membranowe (Walbro, Mikuni lub Tillotson). W tym artykule będziemy zajmować się regulacją gaźnika Walbro, ponieważ jest najczęściej wykorzystywany w napędach. Oczywiście, aby uzyskać idealne proporcje mieszanki paliwa i powietrza, gaźnik musiałby być zaopatrzony w czujnik i komputer sterujący, jak dzieje się to w nowszych samochodach. Guido Zanzottera, włoski producent napędów PPG i innych silników dla awiacji, będzie używał takich systemów. Taki system sprawdza się bardzo dobrze, ale niestety wzrasta koszt produkcji. Oto cechy, które stawiają w lepszej sytuacji gaźniki membranowe nad "stare dobre gaźniki Bing":
W porównaniu do dobrych właściwości gaźników pływakowych, gaźniki membranowe mają specyficzną cechę. Są trudniejsze w regulacji. Dla odpowiedniego spalania , każdy silnik potrzebuje dostarczenia odpowiedniego składu mieszanki rozpylopnego paliwa w zakresie od wolnych do maksymalnych obrotów. Do pełnej mocy (możliwe że nawet 6000 do 6,500 RPM) wymaga dobrania odpowiedniej redukcji oraz rozmiaru i typu śmigła. Idealna mieszanka paliwa i powietrza wynosi od 12:1 do 16:1. Na przykład składa się z: 16 części powietrza i jedną część paliwa, w zależności od wysokości, typu paliwa, mieszanki oleju z paliwem, temperatury otaczającego powietrza oraz temperatury silnika. Gaźnik membranowy posiada cztery regulacje:
Wiele silników posiada TBO (czas pomiędzy naprawami) od 300 do 500 godzin, lecz u wielu z nich czas ten jest krótszy. Dzieje się tak głównie ze względu na nieprawidłowe ustawienie gaźnika. Znalazem wielu pilotów, którzy nie przejmują się stanem swojego gaźnika. Wielu producentów napędów w instrukcjach obsługi swoich napędów nie umieszcza nawet instrukcji regulacji gaźnika! ![]() Wskaźnik obrotów zamocowany przy manetce. Uboga mieszanka Bogata mieszanka UWAGA: Kolor świecy zapłonowej to średni brąz lub ciemny brąz. Brak nalotu na świecy zapłonowej. Aby precyzyjnie wyregulować i stuningować gaźnik, musisz mieć komfortowy dostęp do śrub regulacjnych. We wszystkich gaźnikach WALBRO, wygodny dostęp jest tylko do śruby regulacyjnej wysokich obrotów. Można więc przeprowadzać regulację podczas pracy silnika. Niestety dobra regulacja wymaga, aby była przeprowadzana na pracującym silniku. Podczas regulowania śrub do wolnych lub regulacji linki, śrubokręt może się po prostu ześlizgiwać, ze względu na wibracje. Wówczas operacja tuningu może być nieco koszmarna. Jest ciężko dokonać regulacji na wolnych obrotach śmigła 2.000 lub więcej. Warto zamontować w gaźniku WALBRO dodatkowy uchwyt regulacyjny "L" (patrz zdjęcie). Uchwyt można wykonać z wygiętego drutu - spłaszczonego młotkiem i przylutowanego do śruby.
Po tym przydługim, ale niezbędnym wstępnie, możemy zacząć regulację gaźnika.
Musisz się także upewnić, że wszystkie uszczelki w silniku są w dobrym stanie. Chodzi tutaj o uszczelkę głowicy, skrzyni korbowej i uszczelniacza wału korbowego. Uszkodzenia uszczelek mgą powodować, że nie będziesz w stanie dobrze wyregulować gaźnika. Dodatkowo przewód paliwowy oraz filtr paliwa musi być wypełniony paliwem, bez bąbelków powietrza, gdyz może to powodować zmianę miesznki na uboższą a nawet doprowadzić do uszkodzenia silnika. Babelki powietrza należy usunąć poprzez wyciśnięcie na pełnej otwartej przepustnicy. Aby nie dopuścić do zalania silnika, przechyl napęd tak, aby paliwo nie wlewało się podczas tej operacji do cylindra. Jednak jeśli dojdzie do zalania silnika, to istnieje sposób, aby uruchomić silnik bez wykręcania świecy zapłonowej. Zdejmij fajke świecy, aby silnik sie został przypadkiem uruchomiony. Przy maksymalnie otwartej przepustnicy obracaj śmigłem w kierunku przeciwnym do swojej normalnej rotacji przez 3 do 4 obroty. Jeśli zalanie nie jest bardzo powazne, silnik można wówczas uruchomić. Jeśli nie, należy osuszyc świecę. Po takiej kontroli możemy przystąpić do regulowania gaźnika. Ta metoda metoda może nie zadziałać, jeśli silnik jest odwrócony głowicą w dół. Wówczas można wyczuć zwiększoną kompresję, ze wzgledu na nagromadzone w komorze spalania paliwo. Wówczas jedynym sposobem jest odkręcenie i osuszenie świecy. Pozycje wstępne śrub regulacji wysokich (HI) i wolnych (LO) obrotów dla Solo 210, DK Whisper GT, Cors-Air Black Devil i Cors-Air Black Magic Solo 210:
DK GT:
Cors-Air M21Y, Cors-Air M25Y/Black Devil:
Cors-Air M19/Black Magic:
Dla innych silników, parametry można znaleźć w instrukcji obsługi. Znajdziesz tam także poprawne wartości regulacjyjne. Uwaga: Jeśli powyższe ustawienia nie są wystarczające do strojenia silnika, musisz odkręcić śruby regulacyjne do maksymalnych ustawień.
Zbyt małe wolne obroty powodują drgania. Lepiej więc ustawić szybsze obroty zaczynając od obrotów minimalnych, w których silnik nie gaśnie. Gdy tylko wolne obroty zostaną ustawione, należy rozpocząć regulację śrubą regulacji wolnych obrotów (LO)
Przykład regulacji wolnych obrotów gaźnika (David Moore's). Po regulacji mieszanki wolnych obrotów (śruba LO), zaczniemy regulować wysokie obroty śrubą (HI). Dodaj pełny gaz. Obracaj śrubą wysokich obrotów do uzyskania maksymalnych obrotów silnika. Z tej pozycji tylko delikatnie dokręć w prawo aż wyczujesz spadek obrotów. Oznacza to, że została osiągnięta uboga mieszanka. Odkręć śrubę w lewo, aby zapobiec przegrzaniu silnika:
Czasem mówi się o "czterotakcie": Wiele gaźników ma skłonność do czterotaktu wówczas, gdy śruby regulacyjne (wysokich i niskich) są częściowo aktywne w tym samym czasie. Nie jest to szkodliwe dla silnika, ale powoduje spadek mocy i wibracje. Jeśli wibracje występują także powyżej 4,500 RPM gdy dodajesz moc, mieszanka jest zbyt bogata. Należy wówczas ostrożnie wyregulować wolne obroty śrubą (LO) - delikatnie zakręcając, trzymając przepustnicę na tym zakresie. Zamiast śruby wolnych obrotów (LO), można dla tego samego rezultatu delikatnie zakręcać śrubę wysokich obrotów (HI), będzie w ten sposób zubożana mieszanka na wysokich obrotach. Należy pamiętać, aby zubażać mieszankę na wolnych obrotach, gdyż tak jest bezpieczeniej. Poza tym dwusuw nie może pracować zbyt długo na wolnych obrotach, gdyż silnik jest słabo smarowany i temperatura silnika jest zbyt mała. Poza tym przy pracy na wolnych obrotach szybciej zbiera się w głowicy oraz na świecy nalot. Jeśli trzymasz silnik na wolnych obrotach, możesz wyłączyć silnik. Dlatego więc, podobnie jak w samolocie, przechodząc na wolne obroty, warto co jakiś czas przegazować silnik, aby go przeczyścić. Temperatura robocza silnika Dla silników Solo 210, Hirth lub Cors-Air, normalna temperatura na wolnych obrotach wynosi około 93 stopnie C. Natomiast nigdy nie powinna przekroczyć 250 stopni C. Kolor świecy zapłonowej |
|
Zmieniony ( 08.03.2015. ) |
« poprzedni artykuł | następny artykuł » |
---|
Wizyta Giganta w naszych okolicach |
Ostatnimi czasy naszych oklicach czestym gosciem byl najwiekszy samolot swiata oraz jego mlodszy brat.
|
|
Czytaj całość |
Korsykanskie latanie cz. 1 |
|
Korsykanskie latanie cz. 2 |
|
Jedyna sytuacja, w której masz za dużo paliwa jest wtedy, gdy płoniesz. |
Dwusuw SOLO 210 - tuning, rezonans i wynalazek Kajana |
![]() |
|
Czytaj całość |
Kask PPG ze słuchawkami i mikrofonem |
|
|
Czytaj całość |
Wyprawa do Wietnamu |
![]() |
|
Czytaj całość |
Komentarze
Nowa wersja artykułu znajduje się na stronie
www.paramotor.com.pl/regulacja-walbro/
Leszek Klich
Kanał RSS z komentarzami do tego postu.