paralotnisko.jpg

Warun nadchodzi!

Statystyki

Wizyt dzisiaj: 8
Wizyt wczoraj: 39
Wszystkich: 206230
Wschód SłońcaSupremum SłońcaZachód Słońca
07:0412:4218:21
Czasy obliczone dla miejscowości Nowa Sarzyna (czas letni)

Live Tracking

Trajka z silnikiem ROTAX 912 S z firmy ALUSPAW
Redaktor: Leszcz   
31.10.2015.

Witam. Chciałem Wam dzisiaj przedstawić trajkę , która jest dziełem mojego kolegi Grześka z firmy ALUSPAWWiększość jego konstrukcji jest efektem wielkiej  pasji do latania , jak większości z Was którzy tu zaglądają :)) Grzegorz podjął się  nietypowej konstrukcji, gdyż zastosował w niej silnik od ultralight-a, montując certyfikowaną wersję silnika Rotax 912 typu S. Efekt wizualny możecie zobaczyć i ocenić sami, na załączonych zdjęciach .

Pragnę też nadmienić, iż nie jest to pierwsza tego typu konstrukcja. Wcześniejsza wersja  z silnikiem BMW 1100 RT wygladala tak.
 

1.
1.jpg
2.
2.jpg
3.
3.jpg
4.
4.jpg
5.
5.jpg
 
Na pewno znajdzie się wielu z Was którzy będą za i przeciw takim konstrukcjom z tytułu wagi i gabarytów, jednak osobiście uważam że jest to bardzo przemyślana konstrukcja dopracowana w każdym szczególe. Z tego co przekazał mi kolega, jak na razie relacje z lotów brzmią bardzo pozytywnie. Przede wszystkim wysoka kultura pracy silnika – układ wydechowy własnej konstrukcji (cicho). Ekonomia silnika także godna podziwu, spalanie przy lotach solo do 5 ltr, a przy lotach tandemowych ok. 8 ltr. Wznoszenie ciągłe    solo - 6m/s, pilot+pasażer - 4,3 m/s non-stop. Ogólny ciężar trajki 170 kg. Wychodzi na to, że to MONSTRUN napędzane silnikiem od samolotu całkiem dobrze może się sprawować w lotach. Przy testach opadania, przy wyłączonym silniku (solo) w/w osiągnął wynik rzędu 1,5 m/s. Zdwojony, niezależny zapłon we wspomnianej jednostce na pewno sprawi, iż nie jeden pilot czuł będzie większy komfort psychiczny podczas lotów. Oczywiście został też zdwojony układ zasilania paliwem - pompa mechaniczna i elektryczna. 
 
  • Kilka fotek z trajki

1.
P1180323.JPG
2.
P1180333.JPG
3.
P1180335.JPG
4.
P1180345.JPG
5.
P1180357.JPG
6.
P1180361.JPG
7.
P1180365.JPG
8.
P1180366.JPG
9.
P1180367.JPG
10.
P1180381.JPG
 
Co z transportem tego wehikułu, zapytacie.  Jest bardzo prosty.  Do przedniej części dokręcany jest hak holowniczy, a na tylnej części  montowana jest belka oświetleniowa podłączana do gniazda samochodu. Całość transportowana jest na własnych kołach. Zgodnie z prawem,nie podlega rejestracji. Alternatywą holowania na dłuższe dystanse, jest specjalnie zaprojektowana przyczepka (oczywiście pomysł własny Grzegorza). Projekt moim zdaniem nietuzinkowy. Mechanizmy  napędzające w przyczepce w 100% elektryczne, zasilane z akumulatora umieszczonego w przyczepce. Ładowanie akumulatora następuje podczas jazdy samochodem, jest także możliwość ładowania stacjonarnego. Na filmie  jeszcze czego nie widać, to wciągarka elektryczna do samoczynnego załadowania trajki na przyczepkę. Mechanizm podnoszenia-opuszczania platformy oraz wciągarka  posiada zdalne sterowanie na pilota. :)) Przyczepka oczywiście jest amortyzowana - oś skrętna. Transportowaną trajkę przed złymi warunkami atmosferycznymi, można oczywiści  zabezpieczyć specjalnie zaprojektowanym  pokrowcem . W niedługim czasie też postaram się opublikować zdjęcia innej wersji przyczepki,mniej nafaszerowanej elektroniką.Wszystko podnoszone mechanizmami z napędem ręcznym :)
 

1.
p1.JPG
2.
p2.jpg
3.
p3.JPG
             

Dane techniczne trajki

  Silnik       ROTAX 912 S
  Rama 
   aluminium
  Ciężar
   170 kg
  Zawieszenie    amortyzatory hydrauliczno gazowe  
  Hamulce    tarczowe hydrauliczne - tył
  Zbiornik paliwa    40 litrów
  Śmigło    Kiev-Prop 180 cm
  Przełożenie    1 : 2.43


Dane techniczne silnika ROTAX 912 S

 Rodzaj silnika       silnik 4-cylindrowy 4-suwowy
 Pojemność
   1352 ccm
 Maksymalne obroty    5800 RPM
 Chłodznie    głowice chłodzone cieczą, cylindry chłodzone powietrzem  
 System smarowania    sucha miska olejową i oddzielny zbiornik oleju
 Gaźnik    2 gaźniki stałego podciśnienia
 Zapłon    podwójny elektroniczny układ zapłonowy
 Paliwo    benzyna bezolowiowa Pb95
 Zużycie paliwa    od 5 do 8 litra/godz.
 

           

Na kokpicie znalazła pełna gama wskaznikow przystosowanych do lotow w nocy.

    
     - obrotomierz
  - temperatura oleju
  - ciśnienie oleju
  - teperatura plynu chłodzącego
  - poziom paliwa
  - ładowanie akumulatora  
  - testter modułów zapłonowych   
  - gniazdo pilota (manetka)
  - włącznik halogena
  - włącznik stroboskopu
  - włącznik podgrzewania foteli
  - gniazdo 12V


Dane z lotow testowych na skrzydle Nucleon Cabrio WRC 42

 

   Loty solo   

   Loty tandemowe   

  Wznoszenie ciągłe przy 5500RPM     6 m/s 4,3 m/s
  Opadanie - zaciągnięte trymery  1,5 m/s b.d.
  Opadanie - odpuszczone max.  2,5 m/s b.d.
  Spalanie  5 l/h  8 l/h

 

 
Dodatkowe informacje można znaleźć na stronie producenta - Aluspaw

 

 

Zmieniony ( 27.12.2015. )
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież

następny artykuł »
 

Dwusuw SOLO 210 - tuning, rezonans i wynalazek Kajana
ImageCzym jest ów wynalazek Kajana, zwany czasem "półrezonansem"? To po prostu sprytne wydłużenie układu wydechowego poprawiające wydajność silnika. Widać że autor zna się na silnikach dwusuwowych, gdyż prostym i tanim sposobem poprawił sprawność dwusuwa.
Czytaj całość
 

Kask PPG ze słuchawkami i mikrofonem

ImageW niniejszym opracowaniu przedstawiamy opis wykonania kasku do łączności. Kask taki można wykorzystać wszędzie tam, gdzie panuje hałas silnika - paralotnie z napędem, motolotnie i inne. Opis powstał na podstawie naszych żmudnych doświadczeń oraz prób w powietrzu i na ziemi.

Czytaj całość
 

Opowiadania/Relacje

Wyprawa do Wietnamu
ImagePrzeczytałem na grupie, że chłopaki z trójmiasta organizuję wyjazd na latanie do Wietnamu. Ponieważ pogoda w Polsce mnie dołowała więc nie zastanawiając się długo - decyzja i 28-01-2008 wylatujemy z Berlina.  
Czytaj całość