paralotnisko.jpg

Warun nadchodzi!

Witrynę ogląda:

Statystyki

Wizyt dzisiaj: 8
Wizyt wczoraj: 65
Wszystkich: 151609
Wschód SłońcaSupremum SłońcaZachód Słońca
06:2312:3718:51
Czasy obliczone dla miejscowości Nowa Sarzyna (czas letni)

Live Tracking

Trajka z silnikiem ROTAX 912 S z firmy ALUSPAW
Redaktor: Leszcz   
31.10.2015.

Witam. Chciałem Wam dzisiaj przedstawić trajkę , która jest dziełem mojego kolegi Grześka z firmy ALUSPAWWiększość jego konstrukcji jest efektem wielkiej  pasji do latania , jak większości z Was którzy tu zaglądają :)) Grzegorz podjął się  nietypowej konstrukcji, gdyż zastosował w niej silnik od ultralight-a, montując certyfikowaną wersję silnika Rotax 912 typu S. Efekt wizualny możecie zobaczyć i ocenić sami, na załączonych zdjęciach .

Pragnę też nadmienić, iż nie jest to pierwsza tego typu konstrukcja. Wcześniejsza wersja  z silnikiem BMW 1100 RT wygladala tak.
 

1.
1.jpg
2.
2.jpg
3.
3.jpg
4.
4.jpg
5.
5.jpg
 
Na pewno znajdzie się wielu z Was którzy będą za i przeciw takim konstrukcjom z tytułu wagi i gabarytów, jednak osobiście uważam że jest to bardzo przemyślana konstrukcja dopracowana w każdym szczególe. Z tego co przekazał mi kolega, jak na razie relacje z lotów brzmią bardzo pozytywnie. Przede wszystkim wysoka kultura pracy silnika – układ wydechowy własnej konstrukcji (cicho). Ekonomia silnika także godna podziwu, spalanie przy lotach solo do 5 ltr, a przy lotach tandemowych ok. 8 ltr. Wznoszenie ciągłe    solo - 6m/s, pilot+pasażer - 4,3 m/s non-stop. Ogólny ciężar trajki 170 kg. Wychodzi na to, że to MONSTRUN napędzane silnikiem od samolotu całkiem dobrze może się sprawować w lotach. Przy testach opadania, przy wyłączonym silniku (solo) w/w osiągnął wynik rzędu 1,5 m/s. Zdwojony, niezależny zapłon we wspomnianej jednostce na pewno sprawi, iż nie jeden pilot czuł będzie większy komfort psychiczny podczas lotów. Oczywiście został też zdwojony układ zasilania paliwem - pompa mechaniczna i elektryczna. 
 
  • Kilka fotek z trajki

1.
P1180323.JPG
2.
P1180333.JPG
3.
P1180335.JPG
4.
P1180345.JPG
5.
P1180357.JPG
6.
P1180361.JPG
7.
P1180365.JPG
8.
P1180366.JPG
9.
P1180367.JPG
10.
P1180381.JPG
 
Co z transportem tego wehikułu, zapytacie.  Jest bardzo prosty.  Do przedniej części dokręcany jest hak holowniczy, a na tylnej części  montowana jest belka oświetleniowa podłączana do gniazda samochodu. Całość transportowana jest na własnych kołach. Zgodnie z prawem,nie podlega rejestracji. Alternatywą holowania na dłuższe dystanse, jest specjalnie zaprojektowana przyczepka (oczywiście pomysł własny Grzegorza). Projekt moim zdaniem nietuzinkowy. Mechanizmy  napędzające w przyczepce w 100% elektryczne, zasilane z akumulatora umieszczonego w przyczepce. Ładowanie akumulatora następuje podczas jazdy samochodem, jest także możliwość ładowania stacjonarnego. Na filmie  jeszcze czego nie widać, to wciągarka elektryczna do samoczynnego załadowania trajki na przyczepkę. Mechanizm podnoszenia-opuszczania platformy oraz wciągarka  posiada zdalne sterowanie na pilota. :)) Przyczepka oczywiście jest amortyzowana - oś skrętna. Transportowaną trajkę przed złymi warunkami atmosferycznymi, można oczywiści  zabezpieczyć specjalnie zaprojektowanym  pokrowcem . W niedługim czasie też postaram się opublikować zdjęcia innej wersji przyczepki,mniej nafaszerowanej elektroniką.Wszystko podnoszone mechanizmami z napędem ręcznym :)
 

1.
p1.JPG
2.
p2.jpg
3.
p3.JPG
             

Dane techniczne trajki

  Silnik       ROTAX 912 S
  Rama 
   aluminium
  Ciężar
   170 kg
  Zawieszenie    amortyzatory hydrauliczno gazowe  
  Hamulce    tarczowe hydrauliczne - tył
  Zbiornik paliwa    40 litrów
  Śmigło    Kiev-Prop 180 cm
  Przełożenie    1 : 2.43


Dane techniczne silnika ROTAX 912 S

 Rodzaj silnika       silnik 4-cylindrowy 4-suwowy
 Pojemność
   1352 ccm
 Maksymalne obroty    5800 RPM
 Chłodznie    głowice chłodzone cieczą, cylindry chłodzone powietrzem  
 System smarowania    sucha miska olejową i oddzielny zbiornik oleju
 Gaźnik    2 gaźniki stałego podciśnienia
 Zapłon    podwójny elektroniczny układ zapłonowy
 Paliwo    benzyna bezolowiowa Pb95
 Zużycie paliwa    od 5 do 8 litra/godz.
 

           

Na kokpicie znalazła pełna gama wskaznikow przystosowanych do lotow w nocy.

    
     - obrotomierz
  - temperatura oleju
  - ciśnienie oleju
  - teperatura plynu chłodzącego
  - poziom paliwa
  - ładowanie akumulatora  
  - testter modułów zapłonowych   
  - gniazdo pilota (manetka)
  - włącznik halogena
  - włącznik stroboskopu
  - włącznik podgrzewania foteli
  - gniazdo 12V


Dane z lotow testowych na skrzydle Nucleon Cabrio WRC 42

 

   Loty solo   

   Loty tandemowe   

  Wznoszenie ciągłe przy 5500RPM     6 m/s 4,3 m/s
  Opadanie - zaciągnięte trymery  1,5 m/s b.d.
  Opadanie - odpuszczone max.  2,5 m/s b.d.
  Spalanie  5 l/h  8 l/h

 

 
Dodatkowe informacje można znaleźć na stronie producenta - Aluspaw

 

 

Zmieniony ( 27.12.2015. )
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież

następny artykuł »
 

Sprzęt/Napędy

Raport z usprawnienia wydechu w napędzie Parapower
ImagePisząc artykuł o wydechu Kajana, sami chcieliśmy przetestować to usprawnienie w praktyce. Wysłaliśmy więc do przeróbki 2 wydechy z napędów Parapower.
Czytaj całość
 

Sprzęt/Łączność

Kask PPG ze słuchawkami i mikrofonem

ImageW niniejszym opracowaniu przedstawiamy opis wykonania kasku do łączności. Kask taki można wykorzystać wszędzie tam, gdzie panuje hałas silnika - paralotnie z napędem, motolotnie i inne. Opis powstał na podstawie naszych żmudnych doświadczeń oraz prób w powietrzu i na ziemi.

Czytaj całość
 

Opowiadania/Relacje

Przelot Turbia - Biłgoraj
Image17-06-2007 znowu zapowiadał się mało lotny weekend. Sobotnie cumulnimbusy nie nastrajały optymistycznie do chwilowego oderwania się od ziemi. Pomimo zebrania całego szpeju do Łążka Garncarskiego nie byłem pewien czy zlot organizowany przez chłopaków z Niska wypali.
Czytaj całość